مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 اسفند 1401 ساعت 15:102023-03-11بين الملل

چگونه بن بست 7 ساله در روابط تهران- ریاض شکسته شد؟


«بن بست سیاسی» در روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی پس از وقفه ای هفت ساله، این بار نه در واشنگتن، پاریس یا حتی لندن، بلکه در پکن پایتخت چین شکسته شد.

- بن بست سیاسی در روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی پس از وقفه ای هفت ساله، این بار نه در واشنگتن، پاریس یا حتی لندن، بلکه در پکن پایتخت چین شکسته شد.

گروه بین الملل : در سال 2016 روابط ایران و عربستان سعودی پس از اعدام روحانی شیعه آیت الله نمر باقر النمر و سپس ناآرامی های ناشی از آن در اطراف سفارت خانه و کنسولگری سعودی در تهران- مشهد به صورت رسمی قطع شد.

حال پس از هفت سال بن بست سیاسی در روابط تهران- ریاض، جمهوری اسلامی ایران، پادشاهی سعودی و چین بیانیه سه جانبه ای را در پکن امضا نمودند که براساس آن دو کشور در بازه زمانی دو ماهه روابط رسمی دیپلماتیک را از سر گرفته و سفارت خانه ها کار خود را آغاز می کنند.

به عقیده کارشناسان عادی سازی روابط میان ایران و سعودی نه تنها فصلی تازه در روابط منطقه ای را آغاز خواهد کرد، بلکه در معادلات جهانی تاثیر زیادی برجای خواهد گذاشت.

بی شک این دست آورد بدون فعالیت های نیروهای دفاعی- امنیتی کشور در عرصه میدان ، دیپلماسی پویا در دستگاه سیاست خارجی و میانجی گری دولت های خیرخواه همچون چین، عراق و عمان امکان پذیر نبود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چگونه بن بست 7 ساله در روابط تهران- ریاض شکسته شد؟

چگونه بن بست 7 ساله در روابط تهران- ریاض شکسته شد؟