مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 23 تیر 1402 ساعت 12:552023-07-14سياسي

نمایش کتیبه های روایتگر ترور ناصرالدین شاه در کاخ گلستان


کتیبه های روایتگر ترور ناصرالدین شاه برای اولین بار از 25 تیر 1402 به مدت دو هفته به همراه آثار نفیسی از گنجینه کاخ گلستان مانند دستمال و صندلی خونی، - در چادرخانه کاخ به نمایش درمی آید.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، ناصر الدین شاه قاجار در روز پنج شنبه 11 اردیبهشت 1275 شمسی مصادف با 17 ذی القعده در آستانه پنجاهمین سالگرد سلطنتش به زیارت حرم عبدالعظیم در شهر ری رفته بود که توسط میرزا رضا کرمانی ترور شد و در دم درگذشت.

پس از این حادثه و مرگ شاه، پیکرش را پس از غسل و کفن حدود یک سال در تکیه دولت که خود بنا کره بود، به امانت گذاشتند و پس از آنکه مقبره اش در حرم عبدالعظیم حسنی آماده شد، جنازه اش را به آرامگاه ابدی او منتقل و در همان مکان دفن کردند.

اتاق مقبره پیش از دفن شاه، مقبره همسر محبوبش فروغ السلطنه (جیران تجریشی) و پسرش قاسم میرزا بود که پس از دفن وی، مقبره شاه شهید و صحن ورودی آن صحن ناصری و ایوان ناصری نامیده شد.

این مقبره دارای تزیینات گچبری و آیینه کاری است که ترکیبی از دو شیوه فرنگی و قاجاری بوده و هنوز بخش عمده ای از آن پابرجاست.

در ایوان مقبره که در توسعه سال های پس از انقلاب جزو حرم مطهر شد، کتیبه ای نصب بود که باب آغاز طرح توسعه، از این مکان خارج و به موزه آستان مقدس انتقال یافت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نمایش کتیبه های روایتگر ترور ناصرالدین شاه در کاخ گلستان

نمایش کتیبه های روایتگر ترور ناصرالدین شاه در کاخ گلستان