مطالب مرتبط:
نگرانی های ایران در مورد زنگزور چیست؟
پشت پرده ماجرای کریدور زنگزور/ شرط مهم ایران چیست؟
همه آنچه که باید از داستان زنگزور بدانید | منافع ایران، روسیه، و غرب در کریدور آذربایجان چیست؟ | بهشتی پور: ایران اجازه نمی دهد مرزها تغییر کند
(ویدئو) تاکید سفیر ایران بر تعبیر نشدن خواب باکو برای ایجاد کریدور زنگزور
فیلم/ سفیر ایران در ارمنستان: خواب ها درباره زنگزور تعبیر نخواهد شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 17 شهریور 1403 ساعت 17:352024-09-07بين الملل

زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه ترین راهکار چیست؟


در مورد کریدور زنگزور در دید کلان و رویکرد راهبردی، آنچه که اهمیت دارد، حفظ منافع ملی و تاریخی از راه مقابله با تلاش های پیدا و پنهانی است که به منظور برهم زدن نظم منطقه ای در جریان است.

- خبرگزاری مهر ، گروه بین الملل: بعد از شکست ایروان در جنگ 44 روز قره باغ و امضای توافقنامه صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وساطت مسکو، زمزمه ها در خصوص اتصال خاک جمهوری آذربایجان به نخجوان بیش از گذشته به گوش می رسد.

الهام علی اف و رجب طیب اردوغان با تعریف منافع مشترک در ایجاد دالان زنگزور قصد دارند تا از طریق مسیر زمینی- ریلی در استان سیونیک ارمنستان، برای نخستین بار جهان ترک را هم متصل کرده و عملاً زمینه برای فعالیت کریدور میانی و اتصال میان چین-اتحادیه اروپا را فراهم آورند.

تحقق چنین نقشه ای عملاً در تضاد با منافع ملی روسیه- ایران قرار دارد زیرا سبب می شود تا این دو کشور بزرگ از مسیرهای ترانزیتی آینده حذف شده و در عین حال اتصال مستقیم ایران به خاک اروپا به دلیل ایجاد دالان زنگزور قطع گردد.

با وجود آشکار بودن چنین خطر ژئوپلیتیکی اما پس از سفر پوتین به باکو و دیدار وی با الهام علی اف به نظر می رسد روسیه برای مدیریت این خطر قریب الوقوع دچار اشتباه محاسباتی شده و قصد دارد با اتصال جهان .


برچسب ها: جمهوری آذربایجان - آذربایجان - منافع ملی - ارمنستان - رجب طیب اردوغان - کریدور - جمهوری
آخرین اخبار سرویس:

زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه ترین راهکار چیست؟

زنگزور و رویکرد ایران؛ خردمندانه ترین راهکار چیست؟