مطالب مرتبط:
هشدار رییس جمهور درباره فرونشست تهران ؛ راهکار چیست؟
رییس جمهور اوکراین: تا این لحظه هیچ مدرکی درمورد انتقال موشک ها از سوی تهران به روسیه وجود ندارد / هنوز نمی توانم استفاده از این موشک ها را تایید کنم
پوتین: روابط تهران-مسکو راهبردی است/ از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می کنیم/ در جریان نشست بریکس با رییس جمهور ایران دیدار خواهم داشت/ روسیه منتظر سفر جداگانه رییس جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است
صدقیان، رییس مرکز عربی مطالعات ایران: رایزنی رییس جمهور ایران در اقلیم، مکمل دستاوردهای سفر نیچروان بارزانی به تهران بود/ مذاکرات پزشکیان در بغداد پیام مستقیمی برای واشنگتن داشت/ کمک به ثبات امنیتی عراق، مهم ترین درخواست بغداد از تهران است
دعوت از رییس جمهور برای حضور در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 27 شهریور 1403 ساعت 16:102024-09-17اقتصادي

هشدار رییس جمهور درباره «فرونشست تهران»؛ راهکار چیست؟


به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از تسنیم، تهران، پایتختی که روزگاری به عنوان باغ شهر ایران شناخته می شد، امروزه با چالش جدی کاهش شدید آب های زیرزمینی و فرونشست زمین دست و پنجه نرم می کند.

برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، کاهش بارندگی های سالانه و رشد بی رویه جمعیت، این کلان شهر را در معرض خطر جدی قرار داده است.

افزایش جمعیت، توسعه صنایع و کشاورزی، و نیاز روزافزون به آب شرب، باعث شده تا برداشت از سفره های آب زیرزمینی به شدت افزایش یابد.

از طرفی کاهش بارندگی های سالانه و تغییر الگوی بارش، به طور مستقیم بر میزان تغذیه سفره های آب زیرزمینی تأثیر گذاشته است و ورای همه اینها نیز نبود برنامه ریزی جامع برای مدیریت منابع آب و عدم اجرای طرح های بهینه سازی مصرف آب تهران را با بحران کاهش آب های زیرزمینی روبه رو کرده است.

یکی از پیامدهای مستقیم کاهش آب های زیرزمینی، افزایش پدیده فرونشست است که گریبان پایتخت را محکم گرفته است؛ به گفته معاون سازمان زمین شناسی ما در محدوده شهر تهران و به ویژه در جنوب و جنوب غربی هم فرونشست زمین را داریم.

در اکثر مناطق نرخ فرونشست در حالت بیشینه 16، 17 سانتی متر و متوسط نرخ فرونشست در تهران 6، 7 سانتی متر است.


برچسب ها: سفره های آب زیرزمینی - زیرزمینی - آب های زیرزمینی - آب زیرزمینی - زمین - کاهش بارندگی - کاهش
آخرین اخبار سرویس:

هشدار رییس جمهور درباره «فرونشست تهران»؛ راهکار چیست؟

هشدار رییس جمهور درباره «فرونشست تهران»؛ راهکار چیست؟