یکشنبه، 11 آبان 1399 ساعت 07:552020-11-01سياسي

همکاری محقق ایرانی برای حذف محدودیت 60 ساله در حوزه لیزر

پژوهش گروهی از محققان حوزه کوانتوم با همکاری یک پژوهشگر ایرانی انجام شده که محدودیتی 60 ساله در حوزه لیزرها را از بین می برد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از فیز، تحقیقات گروهی از نظریه پردازان کوانتومی در استرالیا همراه یک محقق ایرانی از حذف محدودیتی 60 ساله در انسجام پرتو لیزری خبر می دهد.

انسجام پرتو لیزر را می توان به عنوان تعداد فوتون هایی تعریف کرد که به طور متناوب در یک پرتو با یک فاز منتشر می شوند و به عبارت دیگر این فوتون ها همراه یکدیگر تکان می خورند.

این شاخص چگونگی انجام طیف گسترده ای از فعالیت های دقیق مانند کنترل تمام اجزای یک رایانه کوانتومی را تعیین می کند.

اکنون در تحقیقی که در نشریه نیچر فیزیکس منتشر شده ، محققان دانشگاه های گریفیت و مک کواری نشان داده اند فناوری های نوین کوانتومی فرصت هایی برای ایجاد انسجام پرتو لیزری وسیع تری فراهم می کند.

پروفسور وایزمن محقق ارشد پژوهش و مدیر مرکز دینامیک کوانتوم دانشگاه گریفیث می گوید: دانش ما در این حوزه مربوط به تحقیقی است که در سال 1958 میلادی و توسط آرتور شاولو و چارلز تاونز، فیزیکدانان آمریکایی انجام شده است.

آنها از لحاظ تئوری نشان دادند انسجام یک پرتو نمی تواند از مربع تعداد فوتون های ذخیره شده در لیزر بیشتر باشد.

همکاری محقق ایرانی برای حذف محدودیت 60 ساله در حوزه لیزر