مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 دی 1399 ساعت 09:202021-01-18سياسي

دستور حذف دانش ایرانی ثبت جهانی شده؟!


وقتی یونسکو به ثبت «دانش سنتی دریانوردی ایرانی ها» رضایت داد و آن را در فهرست «میراث در خطر و نیازمند پاسدارانه فوری» جهانی اش کرد، یکی دوبار متولیان میراث فرهنگی کشور گزارش هایی از انجام اقدامات پاسدارانه برای حفاظتش به یونسکو فرستادند و حتی برخی پژوهشگران .

- وقتی یونسکو به ثبت دانش سنتی دریانوردی ایرانی ها رضایت داد و آن را در فهرست میراث در خطر و نیازمند پاسدارانه فوری جهانی اش کرد، یکی دوبار متولیان میراث فرهنگی کشور گزارش هایی از انجام اقدامات پاسدارانه برای حفاظتش به یونسکو فرستادند و حتی برخی پژوهشگران از انجام پژوهش های بیشتر روی آن حرف زدند به حدی که بادبان هایش را احیا کنند.

اما چه کسی خبر داشت که مدتی بعد دستور حذف آن صادر می شود؟! به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سوم آذر 1390 خبر رسید ششمین دوره اجلاس کمیته میراث ناملموس جهانی در شهر بالی اندونزی، علاوه بر مُهرِ تاییدش که برای ثبت جهانی هنر نقالی روی پرونده ایران زده، دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس را نیز در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت کرده است؛ ثبتی که متولیان میراثی معتقد بودند با این اقدام بار دیگر ایران توانسته نام خلیج فارس را در یک کنوانسیون بین المللی ثبت کند .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دستور حذف دانش ایرانی ثبت جهانی شده؟!

دستور حذف دانش ایرانی ثبت جهانی شده؟!