مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 بهمن 1399 ساعت 11:452021-01-27فرهنگي

آمادگی سوییس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغمارفته ایران


رییس کل موزه ملی ایران یک ماه پس از بازگشت «آجرهای محوطه قلایچی بوکان» به کشور، از برگزاری نمایشگاهی با همین عنوان در آینده خبر داد و سفیر سوییس نیز برای همکاری با ایران در زمینه استرداد دیگر آثار تاریخی به یغمارفته کشورمان اعلام آمادگی کرد.

- رییس کل موزه ملی ایران یک ماه پس از بازگشت آجرهای محوطه قلایچی بوکان به کشور، از برگزاری نمایشگاهی با همین عنوان در آینده خبر داد و سفیر سوییس نیز برای همکاری با ایران در زمینه استرداد دیگر آثار تاریخی به یغمارفته کشورمان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، 49 آجر لعاب دار 2800 ساله و متعلق به محوطه عصرآهن سه در سایت ماناها در قلایچی بوکان، حدود یک ماه پیش از سوییس به ایران بازگردانده شد.

آجرها سال 1991 از ایران قاچاق و در بندری در سوییس توقیف می شود، پس از آن که تعلق این آثار به ایران تایید می شود، در سال 2016 دادگاهی در سوییس رأی به استرداد آن ها می دهد اما تحریم، بازگشت آجرهای لعابی به خانه را تا آخرین روزهای سال 2020 به عقب می اندازد.

حدود یک ماه پس از بازگشت این آجرها که در سکوت اتفاق افتاد، جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ دیداری با سفیر سوییس در تهران داشت که با قدردانی از این کشور برای همکاری در بازگشت آجرهای محوطه قلایچی بوکان، یادآور شد: آجرهای بوکان متعلق به 900 تا 700 پیش از می


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آمادگی سوییس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغمارفته ایران

آمادگی سوییس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغمارفته ایران