مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 شهریور 1400 ساعت 05:452021-09-04سياسي

اوج گیری بینش ملی گرایانه در اواخر دوران ناصرالدین شاه


یک پژوهشگر تاریخ با اشاره نقش موثر ایران و هویت ایرانی در شکل گیری بینش ملی گرایانه در دوران قاجار، گفت: این رویکرد در اواخر دوره ناصرالدین شاه به اوج خود می رسد.

- ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر تاریخ با اشاره نقش موثر ایران و هویت ایرانی در شکل گیری بینش ملی گرایانه در دوران قاجار، گفت: این رویکرد در اواخر دوره ناصرالدین شاه به اوج خود می رسد.

علی باغدار دلگشا در گفت وگو با ایسنا در خصوص زمینه های ایجاد نوگرایی در ایران، اظهار کرد: از منظر جامعه شناختی طرح سوالاتی مانند اینکه چرا اروپا ترقی کرده است و ما واترقیده ایم؟ در روزنامه شمس و یا این پرسش که چه شد که ما در جنگ هایی چون جنگ ایران و روس شکست خوردیم؟، زمینه ساز شکل گیری اندیشه تغییر شد و برای این تغییر نیاز به الگوی مقایسه بود.

وی ادامه داد: این گزاره به این معنی است که در این دوره زمانی، در بخش و بدنه نخبگان و سیاسی جامعه ایران شناختی نسبت به غرب وجود داشته است.

برای نمونه زمانی که یوسف خان مستشارالدوله در دوره ناصری رساله یک کلمه را می نویسد، به دلیل فعالیت در سفارتخانه ایران در عثمانی و آشنایی با زبان فرانسه، برخی از بخش های قانون انقلاب کبیر فرانسه را ترجمه می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اوج گیری بینش ملی گرایانه در اواخر دوران ناصرالدین شاه

اوج گیری بینش ملی گرایانه در اواخر دوران ناصرالدین شاه