مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 آذر 1400 ساعت 08:352021-12-13اقتصادي

واکاوی آنچه در چند دهه بر زاینده رود گذشت/ راهکار برون رفت از وضع فعلی


خبرگزاری فارس - اصفهان؛ سال 1400 بر اساس اطلاعات مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، خشک ترین و کم بارش ترین سال در 50 سال اخیر است.

50 سال؛ البته زمانی است که رویه ثبت و پایش علمی بارش ها و نزولات آسمانی رفته رفته در ایران گسترش یافته و تا پیش از آن سابقه مستند و مورد اطمینان ثبت شده ای از میانگین بارش ها در کشور نداریم.

چه بسا اگر چنین سابقه ای بود، سال 1400 به لحاظ خشکسالی و کاهش بارش ها و همچنین تداوم و پیوستگی خشکسالی با سال های کم باران قبل از آن در چند صد سال اخیر هم مستثنی و ویژه می شد.

تا پایان شهریور ماه امسال متوسط پرشدگی مخازن سدهای کل کشور حدود 40 درصد بوده است و در این میان وضعیت ذخیره آب سد زاینده رود از خط قرمز هم عبور کرده است.

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده توسط استاندار اصفهان، میزان آب موجود در سد زاینده رودحدود 170 میلیون متر مکعب بوده که تنها نزدیک به 68 درصد از آن با توجه به محدودیت های فنی قابل برداشت است.

این اظهارات استاندار اصفهان به معنای آن است که 32 درصد آب موجود پشت سد زاینده رود مرتبط با حجم مرده ای است که شرایط بهره برداری آن به واسطه محدودیت در خروج از سد و همچنین کیفیت نامناسب آب قابل برداشت نیست.

به عبارت دیگر از میزان  آب پشت سد زاینده رود تنها 114 میلیون متر مکعب قابل استفاده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

واکاوی آنچه در چند دهه بر زاینده رود گذشت/ راهکار برون رفت از وضع فعلی

واکاوی آنچه در چند دهه بر زاینده رود گذشت/ راهکار برون رفت از وضع فعلی