مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 آذر 1400 ساعت 09:152021-12-21اقتصادي

مجلس برای حمایت از تولید، ذخیره ارزی را از صندوق توسعه ملی جدا کند


مجلس اگر واقعاً قصد پایبندی به کاهش سهم خواهی ارزی دولت برای حمایت بیشتر از طرح های تولیدی را در جهت عمل به تذکرات مقام معظم رهبری دارد، می تواند متوسل به راهبرد حساب ذخیره ارزی شود؛ - آن را از صندوق توسعه ملی جدا و اساسنامه این صندوق را بازنگری کند.

سید رضا حسینی، کارشناس اقتصادی صندوق توسعه ملی سال ها قبل، گلوگاه تأمین مالی پروژه های تولیدی و صنعتی بود، این صندوق، زمانی که خبر چندانی از نوسان نرخ ارز نبود با دلار 3200 تومانی به تولیدکنندگان تسهیلات ارزی پرداخت می کرد تا تولید رونق داشته باشد اما حالا بن بستی برای بنگاه های اقتصادی شده و تولیدکننده باید با دلار 30 هزارتومانی وام هایش را تسویه کند که این دست کمی از ورشکستگی ندارد.

از سال 1370 تا آذر ماه سال 1400، دلار رشدی 20 هزار درصدی داشته و 84 بنگاهی که بالغ بر 2/2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده بودند و مجبور هستند به قیمت روز وام هایشان را تسویه کنند، عملاً فلج شده اند و هر چه زمان بگذرد شرایط برایشان سخت تر می شود.

تا سال 2026، با پیش بینی میانگین تورم 25 درصدی و فرض اینکه دلار در سال آخر دولت فعلی به 73 هزار تومان برسد، اقتصاد با تعداد زیادی بنگاه تولیدی بحران زده مواجه خواهد شد؛ این بنگاه ها وام گرفتند تا کار راه بیندازند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مجلس برای حمایت از تولید، ذخیره ارزی را از صندوق توسعه ملی جدا کند

مجلس برای حمایت از تولید، ذخیره ارزی را از صندوق توسعه ملی جدا کند