مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 6 بهمن 1400 ساعت 09:572022-01-26سياسي

آیا اسکندر مقدونی از شهر موسیان عبور کرده است؟


آیا موسیان همان «منس» بوده که اسکندر مقدونی از آن عبور کرده است؟ - ایسنا/ایلام آیا موسیان همان منس بوده که اسکندر مقدونی از آن عبور کرده است؟ حبیب الله محمودیان ، باستان شناس ایلامی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حوزه ی رودخانه های میمه و دویرج در محدوده ی موسیان و دهلران که باید به نام بین النهرین صغیر از آن یاد کرد، آثار مهمی از گذشته برجای مانده که تقریبا تقارن آن با حوزه ی هلیل رود قابل تأمل است.

وی با بیان اینکه شهر منس در مسیر لشکرکشی اسکندر بوده می تواند شهر موسیان کنونی باشد، تصریح کرد: اسکندر مقدونی پس از تصرف شهرهای کنار دریای مدیترانه و مصر به سمت شرق حرکت می کند و به شهرهای دمشق، حران و نصیبین می رسد.

او از اربیل روانه ی بابل شد و در بین راه به شهر منس رسید.

دراین شهر، غاری بود که از دامنه ی آن چشمه ی قیر جاری بود و بابلی ها از آن برای اندود پشت بام خانه های خود استفاده می کردند.

محمودیان ادامه داد: بررسی های تاریخی نشان می دهد مسیر لشکر کشی اسکندر به سمت بابل از شرق رود دجله بوده و شهر منس هم در این مسیر واقع شده بود.

با توجه به این که شهر فعلی موسیان و تپه های پیش از تاریخ آن در 15 کیلومتری جنوب شرقی دهلران قرار دارند و با نقشه ی مسیر لشکر کشی اسکندر به سمت بابل تطبیق می کند چون دارای آثار متعددی متعلق به دوران پیش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا اسکندر مقدونی از شهر موسیان عبور کرده است؟

آیا اسکندر مقدونی از شهر موسیان عبور کرده است؟