مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 اسفند 1400 ساعت 08:522022-02-20سياسي

آیین کهن هلیم پزان اسفند، میراثی ماندگار برای شکرگزاری


آیین پخت هلیم در شهرستان اقلید همزمان با اولین روز از اسفند ماه، نخستین گام در پیشواز از نوروز باستانی و بهانه ای برای دور هم بودن خانواده ها و شکرگزاری از خداوند است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شیراز، وقتی که صحبت از میراث فرهنگی به میان می آید، بیشترین چیزی که فکر افراد را به خود معطوف می کند، اشیاء تاریخی، بناها و ساختمان های قدیمی و صنایع دستی هر منطقه است.

اما یکی از نمودهای ملموس و ارزشمند فرهنگی که جایگاه ویژه ای نزد همه ملت ها دارد ولی کمتر به آن پرداخته می شود، خوراکی های محلی،سنتی و آیین های مربوط به آن ها می باشد.

آش اسفندی اقلید آیینی به قدمت اجرای بیش از 200 سال هلیم پزان اول اسفند یا همان آش اسفندی شهرستان اقلید، یکی از آیین و رسوم هایی است که علیرغم قدمت 250 ساله ای که دارد، همچنان در این دیار اجرا می شود ولی صاحب نظران، نگران هستند که این آیین نیز مثل خیلی از آداب و رسوم مناطق مختلف، کم کم به دست فراموشی سپرده شود.

شهرستان اقلید که به نام کلیل یا کلید فارس هم خوانده شده است، در شمالی ترین نقطه استان فارس و در مرتفع ترین قله از قلل مرتفع رشته کوه زاگرس واقع شده و به لحاظ آب و هوایی، آنقدر سردسیر است که حتی در تابستان و اوج گرمای تیر و مرداد هم مردمان این خطه نیازی به خنک کننده های رایج ندارند،همزمان با آخرین روز ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین کهن هلیم پزان اسفند، میراثی ماندگار برای شکرگزاری

آیین کهن هلیم پزان اسفند، میراثی ماندگار برای شکرگزاری