مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 25 اسفند 1400 ساعت 11:522022-03-16سياسي

پیشرفت علمی و فناورانه کشور مبتنی بر جهان بینی اسلامی


عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی گفت: باید از همه علوم جهان، زیرکانه استفاده کنیم و به علم روز، مجهز شویم ولی نسخه ای که برای کشورمان می پیچیم باید ملی باشد و در آن، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مهدی گلشنی عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف گفت: سه دیدگاه درباره هدفِ کسب علم مطرح است.

دیدگاهی قدیمی معتقد است کسب علم برای خود علم است.

دیدگاه دیگر -که دیدگاه ادیان توحیدی است- معتقد است فعالیت علمی برای فهمیدن آثار صنع الهی در طبیعت و برآوردن نیازهای مشروع انسان ها و جوامع انسانی است؛ و دیدگاه آخر -که دیدگاه قرون جدید، خصوصاً قرن بیستم است- معتقد است که تعقیب کار علمی برای منافع عملی و مادی آن است و نتیجه کاربرد علم، کسب قدرت و ثروت است.

ترویج دیدگاه آخر -که دیدگاهی پوزیتیویست است- در جوامع اسلامی، پیامدهایی را با خود به دنبال داشته که از آنها می توان به علم زدگی فوق العاده در برخی علمای مسلمان، از بین بردن هویت اصیل جوامع اسلامی، بی توجهی به معتقدات دینی و منحصر کردن حوزه دین به امور اخلاقی و اخروی اشاره کرد.

اکنون که الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، مرحله تدوین را پشت سر گذاشته و به زودی وارد مرحله اجرا می شود و صحبت از برپایی تمدن اسلامی روزآمد است لازم است به دلایل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیشرفت علمی و فناورانه کشور مبتنی بر جهان بینی اسلامی

پیشرفت علمی و فناورانه کشور مبتنی بر جهان بینی اسلامی