مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 مرداد 1401 ساعت 05:072022-08-15اقتصادي

هشدار تاثیر گرمایش زمین بر یخچال طبیعی علم کوه در کلاردشت


عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه های دریایی گفت: سیلاب رودخانه سرداب رود در ادوار گذشته نشان داده که از شدت ریسک بسیار بالایی در کلاردشت برخوردار است و کنترل جریان های تخریبی سیلابی از طریق روش های مهندسی آبخیزداری در این منطقه توصیه می شود.

- همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه های دریایی در گفت وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: تاثیر گرمایش زمین بر یخچال طبیعی علم کوه منجر به ذوب بخش وسیعی از یخ ها شده و اشکال درختچه ای حاصل از ذوب یخ ها در پیکره قله کوه در حال توسعه است.

وی افزود: دره بریر که منشا و خاستگاه رودخانه سرداب رود است در مسیر آبراهه طبیعی قرار دارد که سیلاب های حاصل از ذوب یخ علم کوه در آن جریان می یابد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه های دریایی بیان کرد: در محل تلاقی شیب تند دامنه کوه با بخش مشرف به توسعه یخچال ها  عارضه مورفولوژیکی شیار فرسایشی یا Gullie شکل گرفته است که حاشیه و بستر آن با رسوبات یخچالی یا تیلیت  پوشیده شده است.

خوشروان ادامه داد: عمق این شیار در اثر جریان تند آب حاصل از ذوب یخ در حال افزایش است و حجم مواد تخریبی بالایی در مواقع سیلابی به سمت پایین دره سیلاب رودخانه سرداب رود در ادوار گذشته نشان داده که از شدت ریسک بسیار بالایی برخوردار است و توانایی از


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هشدار تاثیر گرمایش زمین بر یخچال طبیعی علم کوه در کلاردشت

هشدار تاثیر گرمایش زمین بر یخچال طبیعی علم کوه در کلاردشت