مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 18 آذر 1401 ساعت 13:052022-12-09بين الملل

تجاوز عراق به خاک ایران و غرامتی که پرداخت نشد


عراق طی جنگی تحمیلی خسارات گسترده ای به ایران زده اما دولت صدام از پاسخ به درخواست های ایران برای پرداخت غرامت سر باز زد و دولت های تازه عراق نیز می خواهند ایران این موضوع را پیگیری نکند.

-   به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایرنا، 31 شهریور سال 1359 جنگ به طور رسمی با حمله هوایی عراق به فرودگاه اهواز، بعد مهرآباد تهران و سپس فرودگاه های، همدان، سنندج، تبریز، اسلام آباد و کرمانشاه با ادعای کاذب دفاع پیشگیرانه از منافع حیاتی عراق آغاز شد، جنگی که هشت سال به طول انجامید و از فجایع بشری قرن بیستم شد.

دولتمردان ایران از آغازین روزهای جنگ ایران و عراق در تلاش بودند تا آغازگر واقعی جنگ به جهانیان معرفی شود بعد از 11 سال تأخیر و پس از بررسی های بسیار، در گزارشی از سوی سازمان ملل، دولت بعثی عراق به عنوان آغازگر جنگ و نقض کننده حقوق بشر شناخته شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی در سال 1370 هیأتی از سوی خاویر پرز دکوییار دبیرکل وقت سازمان ملل به تهران آمد تا خسارت های وارده بر ایران را برآورد کند در گزارش این هیأت، خسارات مستقیم به ایران 97 میلیارد دلار برآورد شد این رقم یک دهم خسارات هزار میلیارد دلاری است که کارشناسان و مسئولان وقت کشور تخمین زده بودند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تجاوز عراق به خاک ایران و غرامتی که پرداخت نشد

تجاوز عراق به خاک ایران و غرامتی که پرداخت نشد