مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 21 اسفند 1401 ساعت 12:252023-03-12بين الملل

چگونه راهبرد آمریکا در قبال غرب آسیا شکست خورد؟


راهبرد آمریکا در قبال منطقه غرب آسیا با مشخصه هایی همچون حمایت از محور عبری- عربی، ائتلاف سازی منطقه ای علیه ایران، حضور نظامی گسترده در این پهنه جغرافیایی به منظور مهار چین، -    به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از دانشجو، پس از اعلام توافق ایران و عربستان با وساطت چین، نگاه ها به کاخ سفید و راهبرد غرب آسیا این کشور دوخته شد؛ کشوری که در فضای پساجنگ جهانی دوم به ویژه سال های آغازین هزاره سوم با بهانه های واهی غرب آسیا را هدفگذاری کرد تا همزمان اهداف چندگانه ای را پیش ببرد.

به نوشته اندیشکده شورای آتلانتیک ، هدف اصلی آمریکا در دهه‎های 1950 و 1960، این بود که مانع گسترش نفوذ اتحاد جماهیر شوروی در خلیج فارس شود.

به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از جنگ ایالات متحده علیه عراق برای آزادسازی کویت در سال 1991، آمریکا حضور نظامی قابل توجهی در غرب آسیا یافت.

هدف از این حضور نظامی این بود که ایران و عراق را مهار و توافقنامه های صلح جدیدی بین کشور های عربی، فلسطینی ها و اسراییل امضا کند.

پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر 2001، آمریکا بیشتر به مبارزه با تروریسم و منع اشاعه سلاح های هسته ای تمرکز کرد.

در همین راستا و بر اساس شواهد دروغینی مبنی بر وجود برنامه تسلیحات کشتار جمعی در عراق، آمریکا در سال 2003 به عراق حمله کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چگونه راهبرد آمریکا در قبال غرب آسیا شکست خورد؟

چگونه راهبرد آمریکا در قبال غرب آسیا شکست خورد؟