مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 اسفند 1401 ساعت 08:102023-03-14سياسي

«هلپرکه کردی» و «آگر نوروزی» از رسوم اصلی کردها در چهارشنبه آخر سال


«هلپرکه کردی» و «آگر نوروزی» از رسوم اصلی کردهای ایلامی در چهارشنبه آخر سال است که برای این دیار اهمیت دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از ایلام، چهارشنبه سوری، این جشن باستانی از غروب آخرین سه شنبهٔ ماه اسفند تا پاسی از نیمه شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود.

چهارشنبه سوری از اولویت های جشن ها و مراسمات ویژه نوروز است، ویرایش اصلی آن برقراری در فضای باز است چهارشنبه سوری در هر شهر یا منطقه با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود و حتی اسم خاصی دارد.

ایلام استانی کردنشین است و زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی مردم آن هم شبیه مردم کردتبار است، به مانند تمامی قومیت ها در کشور این استان نیز آداب و رسوم مخصوص به خود را در برپایی این جشن دارد.

در شب آخرین چهارشنبه سال، ایلامی ها مانند همه مردم کشور جشن چهارشنبه سوری را با افروختن آتش اجرا می کنند، اما این جشن و مراسم همیشه همراه با رفتارهای پرخطر بوده و آسیب های جبران ناپذیری را برای افراد در پی داشته است.

آگر نوروزی، رسم و رسوم ایلامی ها در چهارشنبه آخر سال  یکی دیگر از رسم های این شب باستانی که در مناطق روستایی و عشایری ایلام رایج است آگر نوروزی یعنی آتش نوروزی است؛ این مراسم بعد از غروب آفتاب آغاز می شود و به تعداد اعضای خانواده آتش روشن می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«هلپرکه کردی» و «آگر نوروزی» از رسوم اصلی کردها در چهارشنبه آخر سال

«هلپرکه کردی» و «آگر نوروزی» از رسوم اصلی کردها در چهارشنبه آخر سال