مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 اسفند 1401 ساعت 09:252023-03-04اجتماعي

نجات یک گونه از پای سفره عید/ نوروز امسال «سین هشتم» ندارد!


سمندر لرستانی سال ها در کنار ماهی قرمز سین هشتم سفره نوروزی شده بود اما امسال با کلید خوردن برنامه های جلوگیری از قاچاق مسئولان وعده داده اند این گونه را از پای سفره عید نجات دهند.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها: سمندر کوهستانی لرستان در سال های گذشته تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده، این گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل های بلوط که حاوی آب های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.

ورود محیط زیست برای جلوگیری از قاچاق سمندر نام این گونه ترکیبی از دو کلمه سام (آتش) و اندر (درمیان) بوده و به همین دلیل در برخی از کتب قدیمی او را فرزند آتش نامیده اند، در حقیقت جوامع محلی سمندر را نماد پاکی، شجاعت و انسان راست کردار دانسته و در بین آن ها از احترام ویژه ای برخوردار است.

در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان دم دار شامل 9 گونه سمندر بوده که اکثر آنها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می برند، در بین این خانواده 9 نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال های گذشته تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده است.

نخستین عاملی که موجب شد سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیش ازحد این گونه به دست سوداگران حیات وحش بود، صادرات سمندر چنان رونق


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نجات یک گونه از پای سفره عید/ نوروز امسال «سین هشتم» ندارد!

نجات یک گونه از پای سفره عید/ نوروز امسال «سین هشتم» ندارد!