مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 اسفند 1401 ساعت 09:052023-03-15اقتصادي

باغداران بخوانند/ روش های موثر برای جلوگیری از سرمازدگی درختان


عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارقام میوه زودگل و خودناسازگار مثل درختان بـادام و زردآلو از حساس ترین درختان میوه نسبت به سرمای بهاره محسوب می شوند، - فرزانه رضوی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: میانگین خسارت ناشی از سرمازدگی و یخبندان در اغلب سال ها روی محصولات حساس باغی به ویژه درختان میوه معتدله مانند بادام، پسته و زردآلو، در برخی از استان های کشور تا بیش از 40 درصد برآورد می شود در برخی از سال ها حتی کل محصول در یک منطقه نابود می شود.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سرمازدگی دیررس بهاره درختان معتدله زودگل مانند بادام و زردآلو از لحاظ اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: وقوع یا عدم وقوع سرمازدگی در میزان تولید محصول آن ها تاثیر چشمگیری ایجاد می کند.

رضوی اضافه کرد: سرمای دیررس بهاره می تواند با تاثیر بر گرده افشانی گل ها و آسیب به اندام های گل و میوه های جوان، خسارت شدیدی را بر عملکرد محصول تحمیل کند.

وی با اشاره به عوامل موثر در میزان و شدت خسارت سرمازدگی بهاره در درختان میوه توضیح داد: نوع گونه و رقم میوه، ارقام میوه زودگل و خودناسازگار مثل درختان بـادام و زردآلو از زودگل تری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

باغداران بخوانند/ روش های موثر برای جلوگیری از سرمازدگی درختان

باغداران بخوانند/ روش های موثر برای جلوگیری از سرمازدگی درختان