مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 خرداد 1402 ساعت 09:352023-05-29بين الملل

«رعایت حسن همجواری»؛ ضرورتی که طالبان باید جدی بگیرد


ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه که دارای بیشترین مرز مشترک و اشتراکات بسیار هستند توافق نامه ها و قراردادهای زیادی برای تسهیل روابط خود در زمینه های مختلف امضا کرده اند که بسیاری نیز انجام شده و یا در دست اجرا است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، با روی کار آمدن طالبان و نگرش و دیدگاه این گروه به انجام تعهدات ، شرایط دیگری به وجود آمده که نگرانی هایی را در خصوص اجرایی کردن تعهدات این کشور ایجاد کرده است، انتظار می رود دو کشور با در نظر گرفتن حسن همجواری و همسایگی بتوانند با درک بهتر وضعیت همانند گذشته در جهت تحکیم و تقویت روابط گام بردارند.

یکی از مهمترین معاهده ها و توافقنامه هایی که میان ایران و افغانستان به امضا رسیده حقابهٔ ایران از هیرمند، است که به دادخواست حقوقی ایران از آب رود هیرمند در منطقهٔ سیستان اشاره دارد.

این رود در گذشته در هر دو کشور افغانستان و ایران جاری بوده است.

جدایی هرات از خاک ایران در سال 1857 (میلادی) به موجب معاهده پاریس و خودداری حاکمیت افغانستان از جاری ساختن رود هیرمند در خاک ایران، مسئلهٔ حقابهٔ رود هیرمند را به یکی از مسائل مهم سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی دو کشور مبدل ساخته است.

نهایتا پس از کش و قوس ها طی سالیان متمادی معاهده حقابه میان افغانستان و ایران در اسفند ماه1351 به امضای نخست وزیران هر د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«رعایت حسن همجواری»؛ ضرورتی که طالبان باید جدی بگیرد

«رعایت حسن همجواری»؛ ضرورتی که طالبان باید جدی بگیرد