مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 خرداد 1402 ساعت 12:402023-06-06سياسي

بریکس و سیاست چندجانبه گرایی ایران


وزیر امور خارجه کشورمان در یادداشتی نوشت: عضویت در بریکس می تواند یک گام محکم دیگر در پیشبرد و تقویت چندجانبه گرایی جمهوری اسلامی ایران باشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازنوشته است که متن فارسی این یادداشت به شرح زیر است: شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی در روز 12 خردادماه جاری میزبان نشست وزرای امورخارجه کشورهای دوست بریکس بود.

اینجانب به دعوت دکتر پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در این نشست شرکت نمودم و طی سخنرانی در نشست و نیز در ملاقات با همتایان خود از کشورهای عضو بریکس، به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص بریکس و اهداف و برنامه های آن پرداختم.

پنج کشور عضو بریکس بیش از یک پنجم تولید ناخالص داخلی، چهل درصد جمعیت (بیش از 3 میلیارد نفر) و سی درصد مساحت جهان را شامل می شوند.

با گذشت پانزده سال از تأسیس بریکس، این گروه توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک ائتلاف مهم از اقتصادهای نوظهور و خط مقدمِ کشورهای جنوب در مقابله با نظام های اقتصادی و مالی جهانی مطرح نماید.

رویکردهای اخیر کشورهای عضو در قبال برخی روندهای غالب در جهان و اقداماتی که از جمله برای مقابله با هژمونی دلار و مخالفت با یک جانبه گرایی در عرصه اقتصاد و تجارت جهانی در پیش گرفته اند مورد اقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است به گونه ای که تعدادی از کشورها خواستار عضویت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بریکس و سیاست چندجانبه گرایی ایران

بریکس و سیاست چندجانبه گرایی ایران