مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 خرداد 1402 ساعت 16:352023-06-06سياسي

قیام امام در سال 42 برای صیانت از استقلال ایران بود


حرکتی را که حضرت امام(ره) در سال 42 آغاز کرد، برای صیانت از کشور و استقلال ایران بود، زیرا بعد از تصویب کاپیتولاسیون، - فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- موسی حقانی، رییس پژوهشکده تاریخ معاصر در گفت وگو با مهر، با اشاره به قیام 15 خرداد سال 42 و آغاز نهضت امام خمینی (ره)، گفت: برای درک اتفاقی که در پانزده خرداد 1342 در کشورمان افتاد و نیز تحولاتی که بعد از آن شکل گرفت باید در وضعیت و شرایط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن زمان کشور، دقت کرد.

وی افزود: نوع رابطه ای که رژیم پهلوی با اسراییل، آمریکا و انگلستان داشت که بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332 در کشور به وجود آمده بود، از عوامل مهم شکل گیری نهضت 15 خرداد 1342 بود.

این کارشناس سیاسی و تاریخ معاصر در تشریح عوامل شکل گیری قیام 15 خرداد، اظهار داشت: قبل از 15 خرداد سال 42 شاهد کودتای آمریکایی- انگلیسی در 28 مرداد سال 32 هستیم که مسیر حرکت ایران را تغییر داد.

وی ادامه داد: با کودتا رویاهای کشور با شکست مواجه شد.

آرزوهایی که در پی ملی شدن صنعت نفت داشتیم بر باد رفت و شرایطی بدتر از قبل ملی شدن صنعت نفت بر ایران حاکم شد.

شاه ایران را کاملاً در اختیار آمریکایی ها و انگلیسی ها و عوامل آن ها که فرقه ضاله بهاییت بود، قرار داد؛ به گونه ای که آمریکایی ها بعد از کودتای 28 مرداد توانستند جا پای خود را که از قبل به د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قیام امام در سال 42 برای صیانت از استقلال ایران بود

قیام امام در سال 42 برای صیانت از استقلال ایران بود