مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 خرداد 1402 ساعت 16:102023-05-31بين الملل

پهلوی ها با هیرمند چه کردند؟


مسأله آب هیرمند در دوره پهلوی اول و دوم بارها مورد مذاکره با افغانستان قرار گرفت تا این که در سال 1351 شمسی به قرارداد هیرمند منتهی شد؛ قراردادی که اما و اگرهای زیادی دارد و اختلافات بر سر آب این رودخانه هم چنان پابرجا است.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- ایرنا نوشت:در یک سده اخیر آب هیرمند در مناسبات ایران و افغانستان به عنوان یک مساله اساسی خودنمایی کرده است؛ مساله ای که هنوز هم حل نشده و امروز تبدیل به منشا تنش شده است.

آب هیرمند نقش مهمی در توسعه و آبادانی سیستان و بلوچستان ایفا می کند و هر گاه بستر و آورده این رود تغییر پیدا کرده، خشکسالی ها و ویرانی هایی به بار آورده است و سیاحان و ماموران بریتانیایی مانند گلد اسمید، مکماهون، تیت، ییت، لندور و.

در گزارش ها و کتاب های خود مفصل به وسعت و عظمت خرابه های به جا مانده از آن پرداخته اند.

آب هیرمند از چه زمانی به یک مسأله تبدیل شد؟ آب هیرمند تا دوره قاجاریه مساله خاصی نداشت زیرا سیستان یکپارچه و یکدست بود و ساکنان آن در دو طرف رود براساس عرف و رسم معمول از آب رود هیرمند برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی خود استفاده می کردند اما زمانی آب هیرمند چالش ساز شد که در دوره ناصرالدین شاه (سال 1289قمری) با حکمیت گلداسمیت ، سیستان به دو بخش تقسیم شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پهلوی ها با هیرمند چه کردند؟

پهلوی ها با هیرمند چه کردند؟