مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 خرداد 1402 ساعت 17:002023-06-05سياسي

دیپلماسی همسایگی و چندجانبه گرایی در سواحل اطلس


سفر وزیر امور خارجه به آفریقای جنوبی هرچند کوتاه اما از نظر رایزنی های فشرده و نتایج آن در جلب نظر اعضای بریکس(بلوک قدرت های اقتصادی نوظهور) برای عضویت جمهوری اسلامی ایران، - فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- ایرنا نوشت: حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه یازدهم خرداد وارد شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی شد تا در نشست دوستان بریکس (بریکس پلاس) که با ابتکار میزبان و با دعوت از کشورهای متقاضی عضویت در بریکس شکل گرفته بود، حضور یابد.

البته سفر رییس دستگاه دیپلماسی به حضور و سخنرانی در این اجلاس محدود نشد و در حاشیه آن 8 دیدار دو جانبه را نیز رقم زد که مباحث مطرح شده گستره وسیعی از موضوعات دوجانبه، مسایل منطقه ای و بین المللی را نیز در بر می گرفت.

امیر عبداللهیان در اجلاس دوستان بریکس بر یک نکته تاکید کرد و آن اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست چندجانبه گرایی خود و ظرفیت هایی که برخوردار است، می تواند شریک مطمئنی برای اعضای بریکس باشد.

این جمله کلیدی و اثرگذار وزیر امور خارجه، همسو با چشم اندازی است که بریکس برای خود تعریف کرده؛ این کشورها شامل روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی نزدیک نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند و در بین آنها چین و هند به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان دیده می شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دیپلماسی همسایگی و چندجانبه گرایی در سواحل اطلس

دیپلماسی همسایگی و چندجانبه گرایی در سواحل اطلس