موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - تامين اجتماعي - بازنشستگان تامين اجتماعي - استقلال خوزستان - افزايش حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق - همسان سازي حقوق بازنشستگان - بازنشستگان كشوري - نساجي مازندران - افزايش حقوق - جشنواره تحقيقاتي رازي - اسفنديار اختياري - متخلفان محيط زيست - احداث واحدهاي آسيب ديده - سفتجان - شركت هواپيمايي آسمان - امارات متحده عربي - توافق سوچي - طراحي پوستر - حكيم ابوالقاسم فردوسي - فوتبال 5 نفره قهرماني آسيا - والانجرد - برنامه هاي شب يلدا

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 خرداد 1402 ساعت 18:202023-06-20اقتصادي

در بازار ارز، تحول جدیدی در راه است؟/ علیرضا سلطانی


ثبات بازار ارز نیازمند سیاست خارجی باثبات، پایدار و مستقل با رویکرد تنش زاست که به نظر می رسد دولت سیزدهم هنوز با این مهم فاصله زیادی دارد.

- دنیای اقتصاد؛ علیرضا سلطانی(استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد سیاسی)بازار ارز ایران از سال 90 به طور مشخص تحت تاثیر دو عنصر اصلی سیاسی، همواره متلاطم و بی ثبات بوده است.

عنصر اصلی، شرایط حاکم بر سیاست خارجی ایران است که با اعمال تحریم های ظالمانه و درعین حال هوشمند از سوی آمریکا بر سر پرونده هسته ای از سال 91، زمینه ساز بروز شوک های ارزی در ایران شد.

تحریم خرید نفت ایران در دو مرحله (سال های 91 و 97) و محدودیت شدید در دسترسی به درآمدهای محدود ارزی و انتقال آنها که همچنان ادامه دارد، موجب افزایش شدید قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی شده است.

از طرف دیگر، اعمال سیاست های دستوری و ثابت نگه داشتن قیمت ارز در مقاطعی از این دوره، به ویژه در فاصله سال های 92 تا 96 باعث فشرده شدن فنر ارزی و رهایی پرشتاب آن از سال 97 و بعد از خروج آمریکا از برجام شد.

در این میان سوءاستفاده دلالان و کاسبان عمده تحریم و غیرتحریم و حتی دستگاه ها و بنگاه های اقتصادی دولتی و نیمه دولتی از شرایط ارزی با هدف حفظ سرمایه و با توسل به شیوه های غیرعرفی نوسان گیری، التهابات ارزی در کشور و اثرات منفی آن بر زندگی و معیشت مردم را تشدید کرده ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

در بازار ارز، تحول جدیدی در راه است؟/ علیرضا سلطانی

در بازار ارز، تحول جدیدی در راه است؟/ علیرضا سلطانی