مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 خرداد 1402 ساعت 14:102023-06-10اجتماعي

تیر خلاص به هامون/ ضرورت توافق حق آبه جدید و جامع


کارشناس ژئومورفولوژی و آمایش محیط با بیان اینکه ایران و افغانستان باید به یک توافق حق آبه جدید و جامع که قابلیت اجرایی هم داشته باشد دست پیدا کنند، - گفت: توافق 50 سال پیش کامل نیست.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، محمد نصرتی، کارشناس ژئومورفولوژی و آمایش محیط در یادداشتی اظهارداشت: همان طور که طالبان بخشی از واقعیت موجود در افغانستان است، حق آبه ایران از رود هیرمند هم بخشی از واقعیت حق آبه ایران از افغانستان است.

توافقی که در سال 1351 مابین حاکمیت وقت ایران و افغانستان حاصل شد، یک توافق جامع و کامل نیست زیرا در این توافق نه تنها به مسائل زیست محیطی توجهی نشده، بلکه کلیت آن توافق حول محور یک رودخانه که هیرمند باشد می چرخد و با توجه به مشکلاتی که اخیراً در سیستان حادتر شده و نیز تمامیت خواهی طرف افغانستانی در موضوع آب، بایستی در این توافق بازنگری جدی صورت بگیرد.

در شمال استان سیستان و بلوچستان و نیز در شمال رودخانه هیرمند، یک رود مهم دیگر با سرچشمه گرفتن از ارتفاعات شمالی افغانستان به سمت دریاچه هامون سرازیر می شود که فراه رود نام دارد.

فراه رود همچون هیرمند، از تغذیه کنندگان اصلی تالاب های سه گانه هامون به شمار می رود و به دلیل آنکه هیچ گونه توافقی مابین ایران و افغانستان بر سر حق آبه این رود وجود ندارد، حاکمیت افغانستان هم خواهد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تیر خلاص به هامون/ ضرورت توافق حق آبه جدید و جامع

تیر خلاص به هامون/ ضرورت توافق حق آبه جدید و جامع