مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 11 خرداد 1402 ساعت 09:202023-06-01سياسي

حکمت شصت و دوم؛ پاسخی نیکوتر به نیکی دیگران


اخلاق اسلامی می گوید هیچ کار خوبی را نباید بدون پاداش گذاشت، خواه سخن احترام آمیزی باشد یا اقدام عملی، بلکه بهتر آن است که پاداش برتری داشته باشد.

- ایسنا/قم اخلاق اسلامی می گوید هیچ کار خوبی را نباید بدون پاداش گذاشت، خواه سخن احترام آمیزی باشد یا اقدام عملی، بلکه بهتر آن است که پاداش برتری داشته باشد.

مثلاً اگر کسی به ما بگوید سلام علیکم بهتر آن است که در پاسخ بگوییم سلام علیکم ورحمه الله وهرگاه کسی هدیه مختصری برای ما بفرستد ما در موقع مناسب هدیه بهتر و بیشتر برای او بفرستیم.

در حکمت 62 نهج البلاغه آمده است: إِذَا حُیِّیتَ بِتَحِیَّهٍ فَحَیِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا، وَ إِذَا أُسْدِیَتْ إِلَیْکَ یَدٌ فَکَافِئْهَا بِمَا یُرْبِی عَلَیْهَا، وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِکَ لِلْبَادِئِ؛ هنگامی که به تو تحیتی گویند به صورتی بهتر پاسخ گوی و هرگاه هدیه ای برای تو فرستند آن را به صورت افزون تر پاداش ده.

با این حال فضیلت از آن کسی است که ابتدا کرده است .

حجت الاسلام شکیبایی در گفت وگو با ایسنا به تشریح حکمت 62 نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) پرداخته که شرح آن زیر آمده است: اخلاق اسلامی می گوید هیچ کار خوبی را نباید بدون پاداش گذاشت، خواه سخن احترام آمیزی باشد یا اقدام عملی، بلکه بهتر آن است که پاداش برتری داشته باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حکمت شصت و دوم؛ پاسخی نیکوتر به نیکی دیگران

حکمت شصت و دوم؛ پاسخی نیکوتر به نیکی دیگران