مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 خرداد 1402 ساعت 13:552023-05-31سياسي

چرا سفر سلطان عمان به ایران اهمیت دارد؟


یک پژوهشگر مسائل خلیج فارس، ضمن تاکید بر اهمیت سیاسی سفر پادشاه عمان به تهران، توافقات و مذاکرات صورت گرفته با عمان را گام مهمی دانست و گفت: - آرش صفار استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با پایگاه خبری جماران ضمن اشاره به سفر هیثم بن طارق آل سعید ، پادشاه عمان به تهران و مذاکرات صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در این سفر، چهار سند در حوزه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی امضا شد و گام بلندی درخصوص همکاریهای سیاسی میان دو کشور برداشته شد.

این گفتگوها امنیت خلیج فارس را ارتقا می دهد و روابط دو کشور را بهبود می بخشد، اما ایران باید بتواند از همکاریهای اقتصادی نیز منتفع شود.

وی تلاش برای احیای توافق ترانزیتی عشق آباد را از جمله این مذاکرات عنوان کرد و گفت: بحث دسترسی کشورهای جنوب خلیج فارس از مسیر ایران به آسیای میانه همواره مورد توجه بوده است و با اینکه خط آهن نیز در دوره آقای هاشمی کشیده شد، اما عملا باری روی آن نیامد و به لحاظ ترانزیتی نتوانست به ایران کمک کند.

از سوی دیگر، عمان در کنار هند و روسیه یکی از امضا کنندگان توافق موسوم به شمال - جنوب که از مسیر بندرعباس به روسیه می رود نیز است و از این زاویه نیز این سفر اهمیت داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا سفر سلطان عمان به ایران اهمیت دارد؟

چرا سفر سلطان عمان به ایران اهمیت دارد؟