مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 خرداد 1402 ساعت 15:302023-06-10حوادث

نبردی در پشت و روی یکی از پارچه های منحصر به فرد موزه ای


پارچه ابریشمی باقی مانده از دوره عباسی یک نبرد را در دو سوی پارچه نشان می دهد نبردی که توسط هنرمندش دو رو بافته شده و یک صنایع دستی منحصر به فرد را در موزه هنر دوره اسلامی به رخ می کشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر به نقل از روابط عمومی گروه موزه های دفینه؛ اگر در پلکان ورودی تخت جمشید همیشه یک شیر در حال شکار گاو است؛ در نقش پارچه ای که از دوره حکومت عباسیان باقی مانده، یک شیر، شتری از خراسان را شکار می کند و مرد جوانی کمان دار، شیر را نشانه می گیرد.

این پارچه یکی از زیباترین و خاص ترین پارچه های ابریشمی به جامانده از دوره های اسلامی است چون هنرمندی که آن را بافته، نبرد همزمان شکار شتر خراسانی یا عربی توسط شیر و شکار شیر توسط مرد جوان را در دو طرف پارچه به تصویر کشیده است.

آن هم نه با رنگ و نقاشی بلکه تار و پودی که روی آن بافته شده، پشت پارچه را هم نقش زده است.

معلوم نیست احمد ابن الحسن الناصر در سال 203 هجری قمری سفارش دهنده این پارچه بوده یا بافنده آن، اما هر چه هست وجود کتیبه ای با این عبارت و به خط کوفی ویژگی منحصر به فرد دست بافته ای است که در موزه هنر دوره اسلامی واقع در پردیس دفینه نگهداری می شود.

برخی از پژوهشگران مرد جوان کماندار نشسته روی این تکه پارچه را نماد سرزمین، شیر را نماد پادشاهان و سرو زرتشت روییده پشت سر مرد جوان را ن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نبردی در پشت و روی یکی از پارچه های منحصر به فرد موزه ای

نبردی در پشت و روی یکی از پارچه های منحصر به فرد موزه ای