مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 21 خرداد 1402 ساعت 07:452023-06-11اقتصادي

نقش کمرنگ بورس در تامین مالی بخش تولید


باوجوداینکه سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد از 3 درصد در ابتدای دهه 90 به 12 درصد در پایان این دهه رسیده اما هنوز بخش عمده تأمین مالی شرکت ها در ایران از طریق نظام بانکی انجام می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، بازار سرمایه را با عنوان محلی برای مبادلات سهام می شناسند؛ اما در فضای اقتصاد کلان، کارکرد اصلی بازار سرمایه، تأمین مالی بنگاه های اقتصادی به ویژه شرکت های بزرگ به روش تأمین مالی جمعی (Crowd funding) است که مبادلات سهام هم در تداوم همین نقش، کارکرد پیدا می کند، با این حال آمارها نشان می دهد با وجود بهبود عملکرد بازار سرمایه در تأمین مالی تولید در دهه 90 این بازار هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب دارد.

آن طور که آمارها نشان می دهد با وجود آنکه نرخ رشد اقتصاد ایران در کل دهه 90 نزدیک به صفر درصد بوده است اما تأمین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه 6 هزار درصد افزایش یافته و از 11 هزار و 700 میلیارد تومان به 718 هزار میلیارد تومان در پایان دهه 90 رسیده است.

این یعنی اینکه دولت و بنگاه های اقتصادی که با کمبود پول مواجه بوده اند فقط در آخرین سال دهه 90 یعنی سال 1400 بیش از 700 هزار میلیارد تومان منابع بیشتری نسبت به سال 1390 از بورس وام گرفته اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش کمرنگ بورس در تامین مالی بخش تولید

نقش کمرنگ بورس در تامین مالی بخش تولید