مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 خرداد 1402 ساعت 18:552023-06-19فرهنگي

رونمایی از ساز سفالی 3000 ساله لرستان


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از رونمایی از ساز 3000 ساله سفالی در خرم آباد خبر داد.

- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خبر داد: رونمایی از ساز سفالی 3000 ساله لرستان ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از رونمایی از ساز 3000 ساله سفالی در خرم آباد خبر داد.

عطا حسن پور بیست و نهم خردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساز سه هزار ساله سفالی لرستان امروز با حضور مریم جلالی معاون صنایع دستی وهنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و هنرهای سنتی رونمایی شد.

وی ادامه داد: این ساز یا سوتک سفالی کهن از جنس سفال است که طبق پژوهش های باستان شناسی صورت گرفته قدمت آن به بیش از 3 هزار سال پیش بازمی گردد.

حسن پور بیان کرد: جنس این اثر تاریخی از سفال نخودی است که به شکل کبوتر طراحی شده و سه سوراخ، یکی برای نواختن، یکی برای دمدیدن و یک سوراخ هم به منظور خروج صدا دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: طبق پژوهش های به عمل آمده توسط موسیقی دانان بزرگ ایران این ساز قابلیت منحصر به فردی دارد یعنی تمام نوازندگان ماهر قادرند با آن همه نواهای کهن موسیقی لری را بنوازند و این شاخصه مهم یکی از ویژگی های هویت بخشی این ساز به شمار می رود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رونمایی از ساز سفالی 3000 ساله لرستان

رونمایی از ساز سفالی 3000 ساله لرستان