مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 خرداد 1402 ساعت 10:452023-06-15اقتصادي

حرکت در مسیر خودکفایی دانه های روغنی با حمایت کافی از کشاورزان


بسیاری از کارشناسان اذعان می کنند که در شرایط کنونی 80 تا 90 درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود در حالی که رسیدن به خوداتکایی در تولید دانه های روغنی با حمایت از کشاورزان دست یافتنی است.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: علی رغم آنکه خوداتکایی 70 درصدی  در تولید دانه های روغنی تا افق 1404 یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بود، اما آمارها نشان می دهد که تا تحقق این آرمان اختلاف معناداری داریم.

بنابر آمار اعلامی 75 تا 90 درصد روغن مصرفی مورد نیاز وابسته به خارج است که همه ساله ارز قابل توجهی برای واردات از کشور خارج می شود، درحالیکه با توسعه کشت دانه های روغنی علاوه بر استحصال روغن در کارخانجات روغن کشی، بخشی از کنجاله سویا مورد نیاز دامداران و مرغداران هم تامین می شود.

ناگفته نماند که به گفته کارشناسان با سیاست گذاری فعلی وزارت جهاد کشاورزی و اعتبارات محدود برای گسترش دانه های روغنی به نتیجه مطلوبی تا 20 سال آینده نمی رسیم.

آقای سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: دانه های روغنی اهمیت ویژه خود را دارد یعنی در این حوزه ما حدود 150 هزار تن تولید دانه های روغنی داریم، مجموعا کمتر از پنج درصد مصرف است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حرکت در مسیر خودکفایی دانه های روغنی با حمایت کافی از کشاورزان

حرکت در مسیر خودکفایی دانه های روغنی با حمایت کافی از کشاورزان