مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 19 خرداد 1402 ساعت 13:252023-06-09اجتماعي

آثار 7هزار ساله در تپه تاریخی اشنویه کشف شد


سرپرست هیئت باستان شناسی اشنویه از کشف آثار هفت هزار ساله در تپه کهنه صوفیان این شهرستان خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، مهناز شریفی در این زمینه اظهار کرد: تپه کهنه صوفیان شامل دو تپه است، تپه کهنه صوفیان مربوط به 7000 سال پیش و متعلق به فرهنگ دالما یا مس و سنگ قدیم است.

وی ادامه داد: اهداف پروژه کاوش کهنه صوفیان علاوه بر نجات بخشی سد چپرآباد، بررسی فاز شکل گیری فرهنگ دالما و پیزدلی در دشت اشنویه و بررسی چگونگی نحوه انتقال، بررسی سنت های فرهنگی حسنلوی در حوزه شمال غرب بر اساس نویافته های باستان شناسی و بررسی تعاملات فرهنگی ساکنان منطقه، با مناطق همجوار و بررسی بافت معماری کهنه صوفیان است.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: در این کاوش تلاش شد تا با مطالعه یافته ها به وضعیت روشن تری از افق فرهنگی مس و سنگ قدیم (فرهنگ دالما) در شمال غرب ایران دست یابیم.

شریفی خاطرنشان کرد: نتایج اولیه کاوش، بیانگر بقایای معماری مستحکم و دائمی و نشان دهنده این نکته است که از صوفیان برای استقرار دائم استفاده شده و این مساله از این حیث قابل توجه است، چرا که پیش از این اکثر محوطه های هزاره پنجم ق.

م دارای معماری ضعیفی بوده اند.

وی افزود: همچنین در این کاوش سفال دالما و گونه پیزدلی همزمان و تواماٌ به دست آمده که نشانگر همپوشانی دو فرهنگ دالما و پیزدل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آثار 7هزار ساله در تپه تاریخی اشنویه کشف شد

آثار 7هزار ساله در تپه تاریخی اشنویه کشف شد