مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 خرداد 1402 ساعت 13:502023-06-12اقتصادي

ظرفیت های پنهان «مَچ بند»


«مَچ بند» یا آرایش نخیلات ، دومین مرحله از مرحله داشت درخت خرما است که به منظور جلوگیری از شکستن خوشه ها ، افزایش کمیت و کیفیت و سهولت در برداشت محصول خرما انجام می شود .

- عبدالستار سهراب زهی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: پس از 6 الی 8 هفته از مرحله گرد افشانی، کار مچ بند یا  آرایش نخیلات توسط کشاورزان آغاز می شود.

  مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر افزود: در این مرحله خوشه های نارس خرما از بخش درونی تاج نخل به  بیرون کشیده می شود  و به وسیله طنابی که از برگ درخت داز بافته شده است به برگ ها بسته می شوند تا از شکسته شدن خوشه ها در برابر باد و طوفان جلوگیری شده و محصول خرما در فصل هامین یا خرما پزان به آسانی برداشت شود.

سهراب زهی بیان کرد: در مرحله آرایش نخیلات علاوه بر ساماندهی خوشه ها ، برگ های خشک و اضافه از درخت نیز  جدا می شود تا کیفیت محصول افزایش یابد.

بنا به تحقیقات محلی از ضایعات خرما در گذشته به عنوان سوخت تنورهای محلی و ساخت خانه های بوم گردی استفاده شده است اما در حال حاضر باتوجه به تغییر سبک زندگی و تغییر معماری این ضایعات در نخلستان ها انباشت شده که در دراز مدت باعث آتش سوزی می شود و این در حالیست که در سایر استانهای کشور با استفاده از تکنولوژی بومی از این ضایعات برای تولید کود کمپوست ، نئوپان و خوراک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ظرفیت های پنهان «مَچ بند»

ظرفیت های پنهان «مَچ بند»