مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 خرداد 1402 ساعت 09:152023-06-06بين الملل

انتخابات ترکیه و شکستی دیگر برای بایدن در غرب آسیا


انتخابات ترکیه تنها مورد از ناکامی های کاخ سفید در منطقه غرب آسیا نیست و سریالی از این ناکامی ها در دو سال اخیر در جریان بوده که نشان می دهد این یک روند است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه بین الملل خبرگزاری فارس، ماراتُن انتخابات ترکیه درحالی به پایان رسید که رجب طیب اردوغان بار دیگر توانست با بدست آوردن 52 درصد آرا بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه بزند.

تحلیل ها و مطالب متعددی درباره ابعاد این رقابت در رسانه های داخلی و خارجی منتشر گردید اما نکته کمتر توجه شده، شکست نامزد مورد حمایت آمریکایی در این انتخابات بود.

روابط آمریکا با دولت اردوغان بعد از مخالفت واشنگتن با تحویل فتح الله گولن پس از کودتای نافرجام جولای 2016 و همینطور تلاش ترکیه برای خرید تسلیحات روسیه ای روندی نزولی داشته که پرونده اف 16 ها نیز به دامنه این اختلافات افزوده است.

از همین رو آمریکایی ها ترجیح می دادند که فردی غیر از اردوغان در کاخ آکسرای ساکن شود ولی این بار هم خواست تیم سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا محقق نشد.

برکسی پوشیده نیست که اردوغان علی رغم ادعاهای که دارد اساسا فردی ضد آمریکایی نبوده و نخواهد بود و هر جا نیاز داشته به آمریکا و رژیم صهیونیستی نزدیک شده ولی برای ناظران روشن بود که در کاخ سفید پیروزی کمال قلیچدار اغلو گزینه بهتری است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انتخابات ترکیه و شکستی دیگر برای بایدن در غرب آسیا

انتخابات ترکیه و شکستی دیگر برای بایدن در غرب آسیا