مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 18 خرداد 1402 ساعت 12:152023-06-08بين الملل

«نه شرقی، نه غربی» در دوران گذار نظام بین الملل


این مقاله به ابهامات درباره علت طولانی شدن دوره گذار و ناتوانی ایالات متحده آمریکا در تثبیت رژیم امنیت هژمونیک در جهان در سال های اخیر است.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها- ایرنا نوشت: این مقاله به دنبال ارائه یک تصویر واقعی از فضای امنیتی منطقه ی غرب آسیا و ارتباط آن با سایر نقاط جهان در دوران پساجنگ سرد و پاسخ به ابهامات درباره علت طولانی شدن دوره گذار و ناتوانی ایالات متحده آمریکا در تثبیت رژیم امنیت هژمونیک در جهان در سال های اخیر است.

گذار به جهانِ پسا ثبات هژمونیک در اوج اقتدار هژمونیک ایالات متحده آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی، برخی از اندیشمندان آمریکایی به دنبال یک طراحی جدید برای تثبیت این اقتدار رفتند؛ چرا که هژمونی مرحله ایست زودگذر در تاریخ.

بر همین مبنا، زیبیگنیو برژینسکی ، مشاور امنیت ملی دولت جیمی کارتر و استراتژیست مطرح آمریکایی، رویکردی نظری تحت عنوان گذر از سلطه به رهبری را طراحی کرد که از این طریق بتوان قدرت اعمال حاکمیت آمریکا در جهان را حفظ کرد.

به طور کلی، یک تفاهم نانوشته ی بین المللی میان متفکرین حوزه روابط بین الملل وجود دارد که معتقد است نظم جهانی در حال تغییر از تک قطبی به چند قطبی است؛ نظمی که البته همچنان توسط چند قدرت بین المللی مدیریت می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«نه شرقی، نه غربی» در دوران گذار نظام بین الملل

«نه شرقی، نه غربی» در دوران گذار نظام بین الملل