مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 خرداد 1402 ساعت 08:502023-06-05سياسي

منظر مسجد هزارساله شیراز در معرض آسیب


مسجد جامع عتیق، کهن سالترین بنای مذهبی اسلامی در شیراز و یکی از زیباترین و قدیمی ترین مساجد کشور به شمار می رود، اما نبود نگاه کارشناسانه در فضاسازی پیرامونی این مسجد، - آن را در معرض آسیبی جدی قرار داده است.

مسجد جامع عتیق شیراز که مسجد آدینه نیز نامیده می شود، از ابعاد مختلف نظیر تمدن اسلامی، معماری بناهای مذهبی، اثرگذاری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بنای بسیار مهمی به شمار می رود، اما اقدامات نسنجیده و غیرکارشناسی در تخریب بافت اطراف این بنا و فضاسازی های پیرامونی، این بنا را در معرض آسیبی جدی قرار داده است.

مسجد جامع عتیق که بسیاری آن را نخستین مرکز شکل گیری فعالیت های سیاسی متدینین در شیراز می دانند، به لحاظ کارگردی، نه تنها یک مکان مذهبی بلکه هسته ای مهم در شکل گیری و هدایت فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز بود.

بنای اولیه این مسجد که بی تردید یکی از جاذبه های مهم گردشگری شیراز به شمار می رود، سال 281 هجری قمری و در زمان عمرولیث صفاری پایه گذاری و احداث شد.

براساس آنچه در تاریخ آمده، این بنا را بعدها شاه اسحق اینجو در سال 752 هجری قمری، مرمت و بنایی در میان حیاط آن احداث کرد که خدایخانه یا دارالمصحف نامیده شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

منظر مسجد هزارساله شیراز در معرض آسیب

منظر مسجد هزارساله شیراز در معرض آسیب