مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 تیر 1402 ساعت 23:322023-07-11بين الملل

از حقابه هیرمند چه خبر؟


«حقابه هیرمند» حق طبیعی سیستان و بلوچستان و قصه پرغصه ای که چندی است در رسانه ها، اخبار مختلفی پیرامون آن منتشر می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، با اقدامات صورت گرفته ازسوی کشور افغانستان در گذشته و هیات حاکمه فعلی آن یعنی طالبان، در زمینه سدسازی های مختلف در مسیر رودخانه هیرمند و عدم تامین حق آبه ایران از آن، شاهد خشک شدن تدریجی تالاب بین المللی هامون در گذر زمان هستیم.

محدودیت در منابع آبی شرق و جنوب شرق کشور و اهمیت رودخانه هیرمند به عنوان رگ حیاتی سیستان و بلوچستان موجب گردیده مساله حق آبه ایران از آب این رودخانه به عنوان یک مساله مهم سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی، توجه ویژه ای را به خود معطوف نماید.

با وجود ادعای اخیر مطرح شده ازسوی هیات حاکمه افغانستان در راستای توجیه عدم تعهد خود به پرداخت حق آبه ایران، امروزه با استفاده از تکنیک سنجش از دور و بهره گیری از تصاویر ماهواره ای می توان به بررسی صحت این ادعا پرداخته و بر پایه مطالعات علمی، حقیقت ماجرا را آشکار ساخت.

هیات حاکمه افغانستان پس از احداث سد های متعدد بر مسیر رودخانه هیرمند همانند سلما، کجکی، بخش آباد و کمال خان، در ادعایی به کمبود آب در پشت سد های کجکی و کمال خان و عدم وجود آب کافی به منظور جاری سازی به سوی ایران اشاره داشته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از حقابه هیرمند چه خبر؟

از حقابه هیرمند چه خبر؟