مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 تیر 1402 ساعت 14:502023-06-27اقتصادي

روایت جوانی ای که دیگر نیست؛ آوار پیری روی سر ایران!


مُهر افت نرخ فرزندآوری سال هاست که روی پیشانی ایران خورده و اکثر استان ها در آمار ازدواج هم وضع خوبی ندارند.

نگرانی ها از وضع «پنجره جمعیتی» در کشور در حالی هر روز بیشتر می شود که استان سمنان در این زمینه شرایط بحرانی تری نسبت به نقاط دیگر دارد.

- فرصتی که کم کم از دست می دهیم! عبدالله زاده، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان توضیحات بیشتری درباره شرایط خاص استان سمنان در زمینه پنجره جمعیتی دارد.

وی با اشاره به اینکه پنجره جمعیتی را اغلب با مبنای اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند، می گوید: تقریباً از دهه 70 تا 80 یا بین سال های 75 تا 85 سهم جمعیت 15 تا 64 ساله کشور روند صعودی به خود گرفته است؛ یعنی نسبت بیشتری به جمعیت کل را به خود اختصاص می دهد.

وی اظهار کرد: از سال 1385 پنجره جمعیتی باز می شود و این زمانی اتفاق می افتد که دوسوم جمعیت یا تقریباً 70 درصد جمعیت جامعه در سنین 15 تا 64 ساله قرار گرفته اند؛ یعنی سن فعالیت و یک سوم و کمتر از 30 درصد جمعیت شامل رده سنی زیر 15 سال و بالای 65 سال جمعیتی هستند که در سن فعالیت قرار ندارند.

وضع استان سمنان در زمینه جمعیت، قرمز و بحرانی است! عبدالله زاده با اشاره به سرشماری انجام شده در استان سمنان تا سال 1395 و رده های سنی که بر اساس این سرشماری استخراج شده، گفت: مرکز آمار ایران در کشور تا س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایت جوانی ای که دیگر نیست؛ آوار پیری روی سر ایران!

روایت جوانی ای که دیگر نیست؛ آوار پیری روی سر ایران!