مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 31 تیر 1402 ساعت 12:002023-07-22سياسي

محاکمه مقابل چشم مردم/ دادگاه آنلاین گامی به سوی شفافیت


یکی از مهمترین مواردی که منجر به شفافیت محاکمه های قضایی می شود برگزاری دادگاه های علنی و آنلاین است که در بستر این دادگاه ها تمامی شهروندان می توانند از روند محاکمه مطلع شوند.

- کرونا بر سر زبان ها افتاد و رفته رفته توانست جایگاه خود را در میان دیگر واژگان حقوقی و قضایی پیدا کند.

در بخش نهم قانون آیین دادرسی کیفری به دادرسی الکترونیکی اشاره شده است و در این قانون چگونگی برگزاری دادگاه های مجازی مشخص شده است.

در مواد 175، 355 و 659 قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین ماده 25 آیین نامه استفاده از سامانه های مخابراتی و رایانه ای ظرفیت دادرسی های الکترونیک گفته شده است.

در ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: استفاده از سامانه های (سیستم ها) رایانه ه‏ا و مخابراتی، از قبیل: پیام نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

همچنین در ماده 659 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: به کارگیری سامانه های ویدئو کنفرانس و سایر سامانه های ارتباطات الکترونیکی به منظور تحقیق از اصحاب دعوی، اخذ شهادت از شهود یا نظرات کارشناسی در صورتی مجاز است که احراز هویت، اعتبار اظهارات فرد مورد نظر و ثب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محاکمه مقابل چشم مردم/ دادگاه آنلاین گامی به سوی شفافیت

محاکمه مقابل چشم مردم/ دادگاه آنلاین گامی به سوی شفافیت