مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 29 تیر 1402 ساعت 07:352023-07-20اقتصادي

خطر آفت زنگ جارویی بر جان قطب زرشک جهان


زنگ جارویی زرشک از آفاتی بوده که بر جان باغات زرشک خراسان جنوبی افتاده ولی متاسفانه هنوز منشا اصلی این آفت ناشناخته بوده بنابراین تحقیقات علمی می تواند راهگشا باشد.

- خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی، سمیه محمدی؛ از آن باید به ناجی کشاورزی خراسان جنوبی آن هم در این برهه 22 ساله ای که خشکسالی رقمی برای این بخش اقتصادی استان باقی نگذاشته است چرا این یگانه محصول جهانی خراسان جنوبی در کنار محصولات کم آب دیگری چون زعفران و عناب توانسته ممر درآمد اغلب قشر کشاورزی استان باشد.

این محصولات مزیت دار در نقاطی از قاینات، زیرکوه، درمیان، بیرجند و سربیشه بیشتر از دیگر نقاط خراسان جنوبی تولید می شود و همین تولید 90 درصد زرشک جهان در این استان خراسان جنوبی را صدر نشین این تک محصول در جهان کرده و این استان را به قطب زرشک جهان مبدل کرده است.

اما چند سالی ست که آفت به جان این ناجی کشاورزی خراسان جنوبی افتاده و در حال از پای در آوردن این تک محصول جهانی ست و دغدغه زرشک کاران را نیز دو چندان کرده است.

هرچند هنوز منشاء اصلی این آفت یعنی زنگ جارویی زرشک مشخص نیست اما به طور حتم استمرار خشکسالی ها در طغیان این آفت بی ثاتیر نیست به همین واسطه کارشناسان در حال کاوش برای یافتن منشاء این آفت در خراسان جنوبی هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خطر آفت زنگ جارویی بر جان قطب زرشک جهان

خطر آفت زنگ جارویی بر جان قطب زرشک جهان