مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 27 تیر 1402 ساعت 08:252023-07-18فرهنگي

داستان مدیریت سنتی آب در این قنات تاریخی


مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی تون گفت: مجموعه قنوات بلده فردوس(آب بلده طیبه تون) نشانه ای از نبوغ بشری در استحصال و مدیریت سنتی آب است که تاریخچه ای جذاب دارد.

- ایسنا/خراسان جنوبی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی تون گفت: مجموعه قنوات بلده فردوس(آب بلده طیبه تون) نشانه ای از نبوغ بشری در استحصال و مدیریت سنتی آب است که تاریخچه ای جذاب دارد.

اقدس کرم پور در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در اسطوره های ایرانی، ساختن نای و کاریز کاری ایزدی است و وجودهای اهریمنی چون بر جهانِ اهورایی و سرزمین های ایرانی تازِش آورند، قنات ها(کاریزها)را ویران می کنند و در آنها خاک می انبازند.

وی افزود: قنات اگرچه در همه پهنه جهان ایرانی وجود دارد و به دیگر سرزمین ها نیز گسترش یافته است، اما هر چه به حوزه مرکزی ایران نزدیک تر می شویم قنات ها فناوری پیچیده تر و عظمت و شکوه بیشتر پیدا می کنند.

اگر اصطلاح تمدن کاریزی درباره تمدن ایرانی به کار برده می شود به سبب رشد و پیچیدگی فناوری پیشرفته ایجاد قنات، به ویژه در این بخش از کشور کهنسال ما است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی تون با بیان اینکه شهر تاریخی تون همچون بسیاری از شهرهای فلات مرکزی ایران در حوزه قنات و قنات داری و تکنولوژی استحصال آب دارای تجارب ارزشمندی است، تصریح کرد: این شهر در گ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

داستان مدیریت سنتی آب در این قنات تاریخی

داستان مدیریت سنتی آب در این قنات تاریخی