مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 17 تیر 1402 ساعت 09:502023-07-08ورزشي

ثبت «سقه ‎بازی» گناباد در فهرست میراث فرهنگی کشور


مسؤول ثبت آثار تاریخی و میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بازی بومی و محلی «سقه‎ بازی» روستای مند گناباد به عنوان سیزدهمین بازی سنتی استان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مشهد، محمود طغرایی اظهار کرد: سقه بازی یکی از شاخص ترین بازی های بومی و محلی رایج در شهرستان گناباد است که با وجود تغییراتِ فرهنگی و اقتصادی جامعه در برخی از مناطق گناباد از استقبالِ مردمی خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: روستای مند به عنوان یکی از کانون های اجرای بازی سقه بازی در منطقه گناباد است.

مسؤول ثبت آثار تاریخی و میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: سقه بازی از جمله بازی های مهارتی و ورزشی منطقه است که بیشتر در میان جوانان و بزرگسالان متداول است و گوی های فولادی اصلی ترین ابزار این بازی است، البته تا پیش از چند دهه قبل از سنگ های کروی شکل برای بازی سقه بازی استفاده می شده است.

طغرایی با بیان این که تعداد بازیکنان در این بازی بومی محلی چهار تا هفت نفر متغیر است، گفت: طی این بازی بازیکنان باید به وسیله گوی هایی که در اختیار دارند، گودال‎های حفر شده در زمین بازی را فتح کنند که تلاش بازیکان برای تصاحبِ گودال‎های بیش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت «سقه ‎بازی» گناباد در فهرست میراث فرهنگی کشور

ثبت «سقه ‎بازی» گناباد در فهرست میراث فرهنگی کشور