مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 تیر 1402 ساعت 08:102023-06-27اجتماعي

3 تالاب بین المللی گنبدکاووس در معرض خشکی


هدایت جریان سیلاب ناشی از بارندگی خرداد ماه در مناطق شمالی گنبدکاووس به سمت سه تالاب بین المللی استان گلستان باعث احیا این پهنه های آبی شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از گرگان،  تالاب های استان گلستان شاهکار آفرینش و محل زندگی بسیاری از گونه های جانوری و گیاهان آبزی است.

همزمان با برگزاری نخستین نشست پژوهشگران سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در سال 1350 که در رامسر برگزار شد، سه تالاب گلستان به ثبت این سازمان جهانی رسیدند.

سه تالاب بین المللی که در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان که به لحاظ وضعیت زمین ساختی و وجود شاخ  آبهای رودخانه اترک به وجود آمده است، در مجموع بیش از  3 هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آن ها آلاگل با 2 هزار و 500 هکتار است در فاصله نزدیکی با آجی گل با 320 هکتار قرار دارد و در نهایت آلماگل که معنی نام آن دریاچه سیب است و 207 هکتار مساحت دارد.

به گفته احمد احمدی رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس، از سال گذشته به سبب کم بارشی و خشکسالی دو تالاب آجی گل و آلاگل به طور کامل و 90 درصد وسعت تالاب آلماگل   خشک شدند.

به گفته کارشناسان محیط زیست،  رژیم آبی سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل گنبدکاووس سیلابی است و آب مورد نیاز آن باید از محل بارش ها و سیلاب های فصلی به ویژه در مناطق بالادست یعن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

3 تالاب بین المللی گنبدکاووس در معرض خشکی

3 تالاب بین المللی گنبدکاووس در معرض خشکی