مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 تیر 1402 ساعت 14:152023-07-19سياسي

کسی حال مسجد جامع هفتشویه را نمی پرسد؟


مدتی قبل بود که گروهی از کارشناسانِ دغدغه مند در حوزه حفاظت از بناهای تاریخی اصفهان، تلاش های گسترده ای را برای موافقت و جلب نظر نهادهای مرتبط و ورود جدیِ آن ها به موضوع مرمت و احیای مسجد جامع هفتشویه انجام دادند، - اما درنهایت آن ها می گویند: مسئولین امر کاری از پیش نبردند و دریغ و درد است که آن ها توجهی نکردند.

در این خصوص ابتدا با مهدی کیوانی، تاریخ پژوه و اصفهان شناس تماس می گیرم تا از تلاش او و سایر همراهانش اطلاعات بیشتری پیدا کنیم.

او با بیان اینکه حرف هایش درباره مسجد جامع هفتشویه یک دردنامه و درواقع یک رنجنامه است، به ایسنا می گوید: مسجد هفتشویه یک مسجد سرِ پایی بود که هنوزهم مرمتگران گفته اند قابل بازسازی است.

ازسوی دیگر، مسئله محراب سازی و گچ کاری در زمان سلاجقه نه تنها در هفتشویه، بلکه در اردستان و نایین و اصفهان هم بسیار انجام می شد و محراب مسجد هفتشویه نیز یک اثر ویژه در این زمینه است.

البته در این مسجد یک منار هم دیده می شود که بر اساس ویژگی دوره سلاجقه تماماً آجرکاری است و قاعدتاً این عناصر با هم ارتباطی دارند؛ اما تنها چیزی که من بر اساس آن منار می گویم این است که مسجد جامع هفتشویه بر سر راه ابریشم یعنی بر سر راه تجارتی قرار داشته و به خصوص آن منار را بی دلیل نساخته بودند، بلکه به این دلیل بوده که کاروان ها ر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کسی حال مسجد جامع هفتشویه را نمی پرسد؟

کسی حال مسجد جامع هفتشویه را نمی پرسد؟