مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 تیر 1402 ساعت 10:002023-06-27اجتماعي

دریاچه بی جان بزنگان در انتظار احیا


دریاچه بزنگان یا گل بی بی، نامی آشنا در جغرافیای خراسان رضوی و بزرگترین دریاچه طبیعی در شمال شرقی ایران است که این روزها با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مشهد، دریاچه بزنگان یا گل بی بی بزرگترین دریاچه طبیعی در شمال شرقی ایران و تنها آبگیر طبیعی در خراسان رضوی است.

بزنگان در 130 کیلومتری مشهد و 80 کیلومتری شهرستان سرخس در جنوب رشته کوه های هزار مسجد قرار دارد که از چشمه ها، سیلاب رودهای اطراف و آب باران تغذیه می شود و محل زندگی جانوران مختلف از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان است.

گل در زبان محلی به معنی دریاچه است و نام گل بی بی از این روست که در ضلع غربی دریاچه یک بانوی مومن، دفن و مقبره او زیارتگاه مردم محل است.

اثری ملی و پدیده ای طبیعی که گردشگران زیادی را به خود جذب می کرد پژوهشگران زمین شناسی معتقدند ساختار این دریاچه متعلق به دوران دوم و سوم زمین شناسی است که بر اثر عوامل کوه زایی به وجود آمده است.

گردشگران و طبیعت دوستان، علاقه فراوانی به پدیده های طبیعی  بزنگان دارند و به همین دلیل این دریاچه طبیعی سالانه میزبان هزاران بازدید کننده و طبیعت دوست است.

این اثر ملی در فصول مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر به شمار می آید و آب آن از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک حاشیه و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دریاچه بی جان بزنگان در انتظار احیا

دریاچه بی جان بزنگان در انتظار احیا