مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 10 تیر 1402 ساعت 12:002023-07-01سياسي

حجاب، خواسته ای زنانه یا امری مردانه؟


هرچند پژوهش های بسیاری در مورد پدرسالاری در خانواده و جامعه ایرانی شده است، اما تاکنون تحقیقی که با روش های مردم نگاری این ادعا را ثابت کرده باشند، - گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس، سیدعبدالرسول علم الهدی؛ استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع): برچسب پدرسالاری بر تاریخ زندگی جامعه ایران از سوی روشنفکران، همیشه طعنه ه­ایی برای وجود دیکتاتوری مردانه بر زنانه نه تنها در خانواده بلکه در کلیت زندگی سیاسی و اجتماعی ایران داشته است.

چنانچه قانعی راد(1396) در کتاب زوال پدرسالاری شرح می دهد، تضعیف جایگاه مرد برای اعمال قدرت در عرصه خانواده بازتابی است از وضعیت کلان جامعه در مسیر حرکت به سمت دموکراسی.

از نظر او زوال پدرسالاری پدیده ای نیست که تنها در عرصه خانواده محدود شود، بلکه فرایند گسترده ای است که همه عرصه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تنش های خانوادگی معادل خشونت های اجتماعی در مقیاس بزرگتر هستند.

این تنش ها در شرایطی به وجود می آیند که حق تصمیم گیری از سوی صاحب قدرت (پدر در خانواده و دولت در جامعه) به رسمیت شناخته نشده و یا نقض می شود.

جدای از انتقال مفهوم پدرسالاری از خانواده به جامعه، خود این مفهوم در جریان فاصله قدرت اعضای خانواده با پدر تولید شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حجاب، خواسته ای زنانه یا امری مردانه؟

حجاب، خواسته ای زنانه یا امری مردانه؟