مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 29 تیر 1402 ساعت 00:552023-07-19سياسي

مشعل سیستانی ها روشن شد


در خطه سیستان رسم است که به مناسبت آغاز دهه محرم مشعلی بر میدان روستای چلنگ روشن می کنند و با اجرای مراسم های مختلف، ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند.

- در خطه سیستان رسم است که به مناسبت آغاز دهه محرم مشعلی بر میدان روستای چلنگ روشن می کنند و با اجرای مراسم های مختلف، ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند.

صفورا کلانتری ـ کارشناس ثبت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان ـ درباره آیین مشعل گردانی سیستان به ایسنا گفت: مشعل گردانی یکی از رسم های استان سیستان و بلوچستان است که هر سال با فرارسیدن ایام محرم با مراسم خاص و شیوه های هنرمندانه توسط مردم خطه سیستان به اجرا در می آید که حاکی از ارادت و عشق قلبی آن ها به نهضت عاشورا و اهل بیت (ع) است.

او اضافه کرد: مردم خطه سیستان از گذشته در نخستین روز آغاز ماه محرم با پوشیدن جامه سیاه و برافروختن مشعل، چراغ و یا گلدسته با برگزاری مراسمی با نام گلدسته گردانی به عنوان آغاز قیام امام حسین (ع) به استقبال این ماه می روند.

کلانتری ادامه داد: در این مراسم مردم مشعل هایی را روشن و در مسجد و میدان اصلی روستا نصب می کنند که تا آخر عزاداری روشن می ماند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مشعل سیستانی ها روشن شد

مشعل سیستانی ها روشن شد