مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 13 تیر 1402 ساعت 09:402023-07-04فرهنگي

دوخت های سنتی راهی برای تقویت حافظه و دوری از آلزایمر


رودوزی سنتی یکی از هنرهای دستی ایران است و هر منطقه از ایران رودوزی مخصوص خودش را دارد، رودوزی سنتی است تاثیر فوق العاده بر جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و افسردگی دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اصفهان، رودوزی سنتی یکی از انواع صنایع دستی ایران است که در هر شهر با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه، اسامی و انواع گوناگونی دارد، برای مثال سوکمه دوزی، گل اشرفی، سرمه دوزی و نقده دوزی متعلق به اصفهان است و برای دوخت سنتی دیگر شهرها می توان به بلوچ دوزی، رشتی دوزی و پته دوزی اشاره کرد.

این هنر با سوزن و قلاب و انواع و اقسام نخ ها سر و کار دارد که بسته به جنس و ابعاد سوزن، کار را برای هنرمند سخت یا آسان می کند، برخی دوخت ها آنقدر تمیز و باظرافت است که گمان می کنید یک ماشین آن ها را نقش زده است.

اگرچه مدتی این هنر بی رونق بود، اما به تازگی از آن برای تزیین لباس، کفش و قاب استفاده می کنند، به دلیل گران بودن مواد اولیه و همچنین کار زیادی که می برد، هزینه آن در نهایت زیاد است، این موضوع، نگرانی زیادی را میان هنرمندان رودوزی سنتی ایجاد کرده چرا که هم نگران تداوم این دوخت های اصیل هستند و هم نگران فروش آن.

از میان هنرمندان این صنعت ِ دست سراغ مژگان همایونی نژاد رفتم، او متولد 1346 در اصفهان است و از سال 69 به صورت حرفه ای دوخت های مختلف سنت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دوخت های سنتی راهی برای تقویت حافظه و دوری از آلزایمر

دوخت های سنتی راهی برای تقویت حافظه و دوری از آلزایمر