مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 4 تیر 1402 ساعت 11:002023-06-25سياسي

آیین «دارامام» حیدره قاضی خان در حال بررسی برای ثبت ملی


کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پرونده آیین سنتی «دارامام» روستای حیدره قاضی خان شهرستان بهار در حال بررسی برای قرار گرفتن در فهرست میراث ناملموس کشور است.

- ایسنا/همدان کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پرونده آیین سنتی دارامام روستای حیدره قاضی خان شهرستان بهار در حال بررسی برای قرار گرفتن در فهرست میراث ناملموس کشور است.

فریبا نعمتی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این آیین پیشینه طولانی در روستا دارد، بیان کرد: آیین ها و رسم و رسوم محلی از جمله موارد مهمی است که ریشه در خاک هر منطقه دارند و باید حفظ شوند و ثبت ملی به ماندگاری آنها کمک می کند.

وی درباره آیین دارامام شرح داد: در روستای حیدره قاضی خان تپه سرسبزی وجود دارد که چشمه ای پرآب و چند درخت اطراف آن قرار دارد، اهالی معتقدند یکی از این درخت ها نظرکرده حضرت علی(ع) است و به همین علت آن را مقدس می دانند و نذرهای خود را با محوریت این درخت انجام می دهند.

نعمتی ادامه داد: اهالی همچنین سالی چند بار مراسم شکرگزاری آب را در کنار این درخت برپا می کنند و معمولاً این مراسم در اردیبهشت انجام می شود به این صورت که همه خانواده ها دور هم جمع می شوند و گوسفند قربانی می کنند، غذای سنتی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین «دارامام» حیدره قاضی خان در حال بررسی برای ثبت ملی

آیین «دارامام» حیدره قاضی خان در حال بررسی برای ثبت ملی